Vertainspitze (3545m.)

07.02.2009
vertainspitze-3545m-

Po príchode do Suldenu sa návštevníci samozreme otáčajú za vrcholom Ortlera. Takto zakláňajúc hlavy a obdivujúc východnú stenu najvyšieho kopca v Južnom Tirolsku im za chrbtom vykukuje ďalšia dominanta Suldenu a Ortlerských Álp: Vertainspitze (3545). Jeho dvojvrchol s výrazným krížom sa nedá prehliadnuť už pri vjazde do obce, vtedy stačí dvihnúť pohľad a máte ho rovno pred sebou.

Vertain v lete:
Pri pohľade zo Suldenu vyzerá vrchol drsne a neprístupne, o to príjemnejšie je zistenie, že na vrchol sa dá vystúpiť pomerne jednoducho a bez špeciálnej výstroje. Na mape je zaznačená záverečná časť výstupu červenými bodkami, čiže jedná sa o najťažšiu obtiažnosť z troch typov značenia turistických chodníkov.

Pri letnom výstupe ma trochu prekvapil fakt, že chodník od ľadovca už nie je značený, ani nijako upravený. Jednoducho klasická VHT. Časom som si už zvykol nato, že trasy zaznačené na mape červenými bodkami v teréne nie sú nijako značené a na občasných kamenných mužíkov sa nedá nijako spoľahnúť. Tu nastupuje do práce mapa a vlastná hlava. Vysokohorskí turisti v Alpách musia byť zvyknutí na zodpovednosť samých za seba a za svoje rozhodnutia. Neexistuje tu sezónna uzávierka a iné zákazy, ktoré by ich mali chrániť pred vlastnou nerozvážnosťou...

Po dosiahnutí Rozimského ľadovca, ktorý sa obchádza zľava sa trasa stáča poza hrebeň vľavo, je tu vyšľapaných viacero cestičiek. Kto chce trafiť tú správnu musí mať hlavu hore. Začiatkom leta tu môžete natrafiť na snehové polia. Ich prechod v teniskách môže byť celkom zaujímavý - ako sa to stalo mne. Pomohol som si však paličkami, bez ktorých už na podobné túry zásadne nechodím.

Záverečný vrcholový hang je vlastne jedno veľké suťovisko, ja som sa snažil držať vpravo pri hrebeni, kde boli kamene najväčšie a väčšinou sa nehýbali... Terén tu nie je až taký exponovaný a tak zvýšenú pozornosť si treba dávať hlavne na pohyblivé šutre. Z vrcholu sú nádherné výhľady na všetky strany. Divoké ľadovce na východ, v pozadí Dolomity a na západ sa zase pozriete Ortleru rovho "do očí"

Letný Vertainspitze Vertical (aktualizácia) :

Vertainspitze vyčnievajúci nad Suldenom priam láka na podobné akcie. Po zimnom Verticali prišiel rad aj na leto. Táto celodenná túra s prevýšením takmer 1700 metrov dá určite zabrať. Stretnete tu ľudí aj so sedačkami, mačkami a výstrojou na ľadovce. Pre samotný výstup to však nie je potrebné. Ľadovec sa dá obísť po okraji. Rátajte s tým, že v hornej časti nie je žiadny značený chodník. Zopár mužíkov orientáciu zľahčuje. Pod vrcholom je tradične snehové pole.

Takže odporúčam pevnú obuv alebo pevný krok :)), prípadne oboje.

Môj tip: podobné túry absolvovať bez paličiek je nezmysel. Samozrejme ich však aj treba vedieť používať. Pri výstupe pohyblivou bridlicovou suťou vám veľmi pomôžu, aby ste sa po kroku hore zase nezosunuli dole a pri zostupe... to ani nehovorím.

Aj keď sa vám bude zdať táto túra dosť náročná, vybehnúť sa to dá aj za 1h.29min.50sek. Samozrejme nielen s tou správnou kondičkou ale aj technikou :)

Trénovať sa oplatí!!!

Vertain v zime:
Slabé zimy spôsobili, že som sa prvé dve sezóny v Suldene na východnú stranu, ktorej kraľuje práve Vertainspitze veľmi nepozrel. O to väčšia bola moja radosť, keď som počas tretej zimy v Suldene pri poobedňajšej obhliadke Rozimtalu uvidel stopy vedúce až na vrchol. Využil som najbližšie voľno a vystúpil som na Vertain s lyžami. Vrcholová časť bola vyfúkaná a tak som posledných 100 metrov už absolvoval bez lyží, ktoré som nechal dole. O tri týždne boli podmienky ešte lepšie a tentoraz sa mi podarilo vystúpiť na vrchol s kamarátom Jensom. Viacej podrobností sa dozviete z fotiek, ktoré som urobil počas oboch túr.

Časy:
Vzhľadom na prevýšenie cca 1700 metrov odporúčam túto túru nepodceniť. Nenachodíte sa tu veľa kilometrov ale celý výstup je jedno neustále strmé stúpanie. Čas výstupu závisí samozrejme od rýchlosti. Taký klasický turistický je 3,5 hod. pre výstup v lete. Vybehnúť sa hore dá za dve hodiny. V zime to bude samozrejme závislé aj od prešlapanej, či neprešlapanej stopy, počítajte s dlhším časom ako v lete.
Parkovať odporúčam na veľkom parkovisku pri lanovke. Samozrejme bezplatnom a aj toalety sú zdarma.

Varianty:
Normálka na vrchol vedie priamo zo Suldenu údolím Rozim. Všetky moje výstupy viedli touto trasou. Na vrchol sa však dá vystúpiť aj hrebeňom od Düsseldorfer hütte, je to však už ľahšie lezenie po hrebeni s lámavou skalou. Tomu treba prispôsobiť aj výstroj (lano+lezecká výstroj).
Ďalšia možnosť by bola hrebeňom v smere od Angelusu, aj v tomto prípade však platí, že sa treba pripraviť na exponovaný hrebeň s voľnými kameňmi.

Fotky Vertainspitze (3545m.)

RE: Vertainspitze (3545m.)
martin 14.08.2011
Článok bol aktualizovaný, pridané nové fotky. Je to jeden z pomerne ľahkých ale veľmi zaujímavých letných cieľov v Suldene

Jano 19.02.2013
Martin,je tomu asi 20 rokov, ked som bol v lete tam hore,po snehovych poliach na hreben. Sranda, vtedy som vobec nemyslel, ze sa to lyzuje. Pekny kopec.