MTB Cima Bianca 3018m

21.04.2011
mtb-cima-bianca-3018m

Priamo v Bormiu je lyžiarske stredisko, ktorého najvyšším bodom je vrchol Cima Bianca. Nachádza sa južne od Bormia, takže stredisko je na severných svahoch. Z mapy som skúmaním vrstevníc vydumal, že by nebolo zlé vystúpiť hore po zjazdovkách a spustiť sa dolinou na juh. Je to 1800m prevýšenia. Stúpa sa priamo z Bormia. Treba sa najprv vybrať z centra smerom na Passo Gavia a odbočiť doprava smerom na Bormio 2000. Je to jednoduché, lebo kopčisko je to poriadny a treba ísť furt len hore. Výšľap sa vo výške 2000m.n.m. premení z asfaltového na šotolinový priamo po zjazdovkách a je väčšinou veľmi prudký. Na najľahší prevod, špičku sedla do zadku a pokorne sa trápiť. Na vrchole je horná stanica lanovky s reštauráciou a výbornou kávičkou. Mali sme tam 6st. C a mrholenie striedala oblačnosť.

Zjazd vedie po kamenistom chodníku k plesám. Táto časť nie je s výnimkou zlomov serpentín extra technicky náročná. Pri plesách Bei Laghetti 2715m.n.m. sa odbočí doľava a začína pásmo alpských lúk. Technická náročnosť ostáva zachovaná a drží si slušný štandard. Stretávame voľne sa pasúce kone. Priamo dolu v doline nad lesom je vidieť nejakú maštaľku vidno, že odtiaľ začína už aj hladká šotolina. Nejdeme tam, lebo hladká šotolina je málo technicky náročná a pre zjazd vyhľadávam radšej náročnejšie povrchy. Púšťame sa teda do traverzu hrebeňa, ktorý uzatvára dolinu zprava (pri pohľade dolu dolinou). Túto variantu opäť čítame z mapy bez akéhokoľvek slovného popisu. Pretraverzujeme dve malé rebrá po technicky dosť náročnom, trávnato balvanovitom hore-dole povrchu a chodník začína klesať šikmo svahom ponad dedinku Santa Caterina Valfurva. Týmto svahom vedie viac turistických značiek, v ktorých nie je také ľahké sa zorientovať a zistiť, kde presne na mape práve sme. Naša trasa pretla zjazdovku vedúcu dole do dediny a vyústila na serpentínach nad Santa Caterina Valfurva vedúcich na Passo Gavia. Tento záverečný úsek lesom od spomínaných rebier až dokonca je z celého zjazdu najnáročnejší a je technicky naozaj veľmi náročný. Sú tam balvany, hlina, korene, potoky polmetrové schody a veľmi strmé padáky, ktoré sú navyše strmými traverzami. My sme to mali navyše mokré. Dá sa to však všetko v sedle.

Na asfalt sme sa napojili už za poriadneho šera a do Bormia došli po tme. Dorazili sme sa naháňačkou v 80km/h, vo Valfurve sme si ešte vyhliadli odbočku do Val Zebru, euforicky sa rozplynuli nad krásnymi domami, rozdýchali trasúce sa kolená a vyšliapali už v totálnej tme na parkovisko-nocľažisko pri ceste na Stelvio. Zajtra ďalšia čerešnička - Goldseeweg...

Marián Surničin

Fotky MTB Cima Bianca 3018m

peter 22.04.2011
kedy si tam bol?

marians 23.04.2011
12.8.2010

peter 23.04.2011
ako ukraina, je este hore sneh? chcem ist pozriet tu poloninu co si pisal minule.

marians 24.04.2011
neviem, nemam o tom teraz prehlad. skusim zistit a dam vediet

marians 26.04.2011
uz by tam nemal byt sneh