Jarný Sulden: Okruh cez Madritschspitze

09.04.2010
jarny-sulden-okruh-cez-madritschspitze

Jarný Sulden: Sulden - Madritschjoch – Marteltall (Zufall Hütte) a vedľajšou dolinou späť na Madritsch Spitze
Tento okruh som stihol pred veľkonočnými sviatkami, kým nebolo v Suldene tak plno. Bolo nádherné horúce počasie a lavínové nebezpečenstvo tiež nízke. Mal som na to len pol dňa, lebo večer som musel zas do prace :-( Okolo deviatej som sa dostal z hotela a lanovkami mi to trvalo asi 45 min., aby som sa dostal na Madritschjoch, kde malo moje skialpinistické dobrodružstvo začať. Zjazd do tejto doliny je dosť komerčný a veľa ľudí si užije nenáročný freeride, kde spiatočnú cestu absolvujú autom, čo je asi cca 50 kilometrová obchádzka, aby sa dostali späť do Suldenu. Ja som sa rozhodol pre inú variantu. Zviezol som sa dole do Martelltalu až k Zufall Hütte. Pekný zjazd, len pripomínal neupravenú zjazdovku....

Pri Zufall Hütte som sa musel vyzliecť do krátkeho rukáva, lebo bolo skoro 15°C napriek nadmorskej výške 2000 mnm a začal som šliapať smerom hore smer Cevedale. Asi po pol hodinke sa táto dolina rozvetvuje a dá sa vybrať jedna z viacerých možností. Ja som zvolil hneď prvú dolinu vpravo s výstupom na Madritsch Spitze. Krásny výstup s nenáročnými pasážami... skôr jarný relax bez lavínového stresu a podobných záležitostí. Nádherné slnečné počasie som si naozaj vychutnal. Cesta krásne prešliapaná keďže Martelltall je skialpový raj, ale napriek tomu som stretol len jednu skupinku ľudí, ktorí sa vracali z Madritsch Spitze. Ešte mi medzi rečou stihli povedať, že odtiaľ sa naspäť do Suldenu nedostanem, že je to náročné. že treba zliezať bez lyží, že je to nebezpečné a že to nedoporučujú. Predstava, že by som sa mal vrátiť a vyšliapať ďalších 1200 výškových metrov, keď tisíc som mal už v nohách ma moc nelákala ,tak som pokračoval.

Výhľad z vrcholu je parádny - celé stredisko máte na dlani. Poznám ten vrchol iba z videnia. Je na pravej strane lyžiarskeho strediska, keď sedíte na sedačke. Nadšenie ma prešlo už čoskoro, keď som zbadal ten zostup smerom k Suldenu :-) Buď úzky strmý žľab priamo dole alebo zostup po hrebeni v nafúkanom preveji a potom menší zjazd ďalším, ale už širším žľabom dole. Zvolil som druhú variantu, aj keď som nemal mačky... ale nebolo to také strašné, ako sa zdalo. Užil som si ešte na záver krásny prašan a potom už len zjazd do Suldenu Hochleitungom, a večer samozrejme do práce.

Ešte na záver, nikdy nechoďte na takú dlhú túru, keď máte i len malý náznak otlaku na nohe z predchádzajúcej túry - 2 dni predtým som bola na Cevedale. Týmto výstupom som sa odrovnal na 10 dni a prvé dni som bol rád, že vôbec prejdem pár krokov v topánkach.