Skialp v Suldene: Okolo Vertainspitze 3545m.

25.03.2012
skialp-v-suldene-okolo-vertainspitze-3545m-

Taliansko - Ortlerské Alpy - Sulden

Táto zima nebola k jednej z najlepších skialpinistických oblastí v Alpách moc štedrá na sneh a tak som siahol do archívu a spracoval jednu z tých najkrajších túr aké táto oblasť v dobrých snehových podmienkach ponúka. Vertainspitze je krásny vyhliadkový kopec. Z jeho vrcholu sa pozeráte Ortleru priamo do tváre. Vidieť sa však dajú zaujímavé veci na všetky strany. Na Vertainspitze sa najčastejšie vystupuje a aj lyžuje naspäť dolinou Rozimtal zo Suldenu.

Minulú zimu som však využil mimoriadne snehové podmienky a spravil som okruh okolo Vertainspitze. Zo Suldenu treba vystúpať dolinou Zaytal ku Dusseldorfer hutte (v zime mimo prevádzky), odtiaľ je kľúčovým miestom celej túry výšľap do Angelusscharte. V prípade dobrých snehových podmienok sa dá vyšliapať na pásoch až do sedla úbočím vľavo. Pozor! často tu padajú lavíny.

V sedle Angelusscharte sa otvára výhľad na Laaser Ferner. Úžasný plochý ľadovec vám poskytne výhľady aké u nás doma nemáme. Po ľadovci sa traverzne vpravo do Rozimjochu alebo do sedielka ešte trošku viac vpravo (trhliny na ľadovci som nezaregistroval). Ľahký výšľap a ocitnete sa na úbočí Vertainspitze. Odtiaľto to už nie je ďaleko na vrchol, ktorým vyvrcholí aj celá túra. :))

Samozrejme v prípade dobrých snehových podmienok na vás čaká parádny zjazd 1500 v.m. až dole do Suldenu cez Rozimtal. Takže vrcholy na vás môžu čakať aj v zjazde :)) Túru treba plánovať ako celodennú, prevýšenie cca 1800 v.m. dva výšľapy.

pohľad_na_túru_z_protisvahu_spod_Ortlera

V tejto oblasti sa dajú urobiť aj ďalšie zaujímavé túry: Kleine Angelus, Angelusspitze, Plattenspitze, Schildspitze a pod., okruh okolo Vertainu spolu s jeho vrcholom však považujem za jednu z najkrajších. Prechádza sa dvomi dolinami a veľkým ľadovcovým platom. Krajina sa mení pred očami a je ozaj na čo pozerať.

Fotky Skialp v Suldene: Okolo Vertainspitze 3545m.