Zoznam článkov od 1 do 20 (z 87) >>

Adamsport víkendová akcia na Mačky

Ortlerské Alpy

Skialp Martelltal: H.Schranspitze 3357m. a Ö.Veneziaspitze 3356m.

12.08.2014
 Taliansko - Južné Tirolsko - Martelltal Na túto túru sme vyrazili ráno z Zufallhütte 2256m.(28.03.2014) Najprv sme s ťažšími batohmi vyšlapali na Martellerhütte 2610m., kde sme si dohodli ubytovanie, prebalili batohy a pokračovali ďalej. Skupina Veneziaspitzen je obľúbeným skialpovým cieľom v Martelltali ale treba priznať, že väčšina ľudí odtiaľto chodí na Cevedale a Zufallspitze. My sme počas tohtoročnej návštevy stihli oba ciele. V oblasti Venezispitzen sme túrovali dva dni plus tretí deň sme spravili túru na Cevedale. Od Martellerhütte pokračuje st...   Celý článok
Taliansko-Južné Tirolsko-Merano Túto zimu zaznamenali aj v tejto časti Álp vďaka južnému prúdeniu rekordné snehové zrážky. Začiatkom apríla sme sa preto v rámci mapovania skialpinistických oblastí rozhodli konečne aj pre návštevu doliny Ultental, taliansky Val di Ultimo (posledná dolina). Táto dolina vybieha do kopcov smerom na juh od Merana. Do ústia doliny sa dostaneme v obci Lana. Samotná dolina je veľmi dlhá. Približne v strede sa nachádza lyžiarske stredisko. To však nie je naším cieľom. Ideme autom až na koniec doliny.   Cestička sa zužuje a ...   Celý článok
Taliansko - Ortlerské Alpy - Martelltal Vrchol Cevedale bol kedysi v ankete časopisu Alpin vyhlásený za jeden z najlepších a najobľúbenejších skialpových cieľov v celých Alpách. Výstup v smere od Suldenu, rovnako aj od Pizzinihütte uz máme na stránke zmapovaný, a tak archív doplníme tentoraz o výstup z Martelltalu. Táto veľkolepá skialpinistická túra na vysoký dvojvrchol Cevedale/Zufallspitze nie je v podstate vôbec ťažká. Pokúša sa o ňu každý rok hlavne koncom zimy veľké množstvo ľudí. Napriek tomu podobné túry neradno podceňovať a príprava s...   Celý článok
Táto zima nebola určite rovnomerná a spravodlivá. Zatiaľ čo niektoré časti Európy trpeli snehovou biedou, tak inde zase prepisovali rekordy. Skialpinistu na konci marca teda bude zaujímať ako to vyzerá tam, kde boli zaznamenané tie pozitívne rekordy v množstve snehu. Táto zima netypicky charakteristická južným prúdením obdarila snehom hlavne južnú časť Východných Álp. Rekordy zaznamenali nielen v Engadine, ale aj v Južnom Tirolsku a v celých Dolomitoch. Veľké množstvo snehu majú aj skupiny Adamelo, Presanela, Dolomity di Brenta. Ani prudké marcové otepleni...   Celý článok
Taliansko: Ortlerské Alpy Bolo to už na konci minulej zimy, keď sme sa so Slávkou dostali k dlho plánovanemu výpadu do doliny Martelltal. Táto dolina susediaca zo Suldenom je známym skialpovým rajom. Nie je tu lyžiarske stredisko ani žiadne lanovky a tak je plne k dispozícii skialpinistom. Ako základňa pre výlety slúži Zufallhutte na ktorú sa dá vyplaziť z parkoviska v závere doliny za necelú hodinku. Keďže skialpinistov na konci zimy je tu neúrekom, k dispozícii je kúsok vyššie ďalšia chata: Martellerhutte. Tá však bola pri našej návšteve koncom apríl...   Celý článok
Popri bohatej snehovej nádielke u nás doma, neobišla zima ani taliansky Sulden. Túto zimu to vyzerá omnoho lepšie ako minulý rok, aj keď s rekordnými rokmi sa to porovnávať nedá. V Suldene sú už celkom dobré podmienky aj na skialpové túry. Využil som stabilnú snehovú pokrývku a prešliapal som stopu na Vertainspitze. Snehu bolo dosť, aj keď vrcholová časť je vyfúkaná. Z ďalších zaujímavostí by som spomenul, že všetky freeridové varianty, ktoré sú spomenuté v článku Freeride guide Sulden, sú zjazdné. V minulých dňoch sa mi podarilo dvakrát zlyžo...   Celý článok
          Zatiaľ čo na Slovensku sa zima nemá nejako k činu, my priaznivci zimných športov si pravú zimu so snehom naplno užívame v Suldene. Tešíme sa zo snehu, ktorého máme každým dňom viac a viac, momentálne je tu asi niečo okolo jedného metra bieleho prášku. Ľudia, ktorí v Suldene pracujú sa momentálne môžu vytešovať z prázdnoty, ktorá tu vládne, to znamená, žiadni turisti, žiadne zápchy na uliciach, zrážania sa s inými na zjazdovkách atď. no každý vie, že táto ,,nuda" už nepotrvá dlho a krásny Sulden sa opäť zaplní turistami ...   Celý článok
Ortler 3905m.n.m. Tento kedysi najvyšší kopec Rakúsko - Uhorskej monarchie je nielen pre svojich takmer štyritisíc metrov vyhľadávaným cieľom pre množstvo ľudí. V talianskej provincii Južné Tirolsko je tento kopec pre horalov niečo ako povinná jazda. Prirovnal by som to ku kopcom ako u nás, ako napríklad Kriváň alebo Gerlach. Ortler patrí do skupiny vrcholov ako Grossglockner, Wildspitze, Weisskugel... ale aj najľahšia výstupová trasa  je tu ťažšia, ako na niektorý zo spomínaných kopcov. Prvovýstup sa podaril už v roku 1804 Rakúšanovi Josefovi Pichlero...   Celý článok
V Suldene to už poznáme, takže ideme rovno na parkovisko pri lanovke na Langenstein. Práve tu zišli z Ortleru štyria Žilinčania. Strašia nás, že to za jeden deň nedáme a podobné somariny. Spíme rovno na parkovisku pri aute s mnohohviezdičkovým výhľadom na hviezdy. O tretej ráno ešte za tmy budík, vyfón, kávička a o 3.45 vyrážame traja. V lese chvíľu trvá, kým sa správne nasmerujeme. Nad lesom si vychutnávame nádherný východ slnka. Pobolieva ma koleno a zastávky a najmä tá na Taberettahütte to len zhoršujú. Medzi chatami prichádza kvôli tomu kolenu k...   Celý článok
Predpoveď počasia sa občas oplatí pozerať. Posledné dni padal v Suldene mokrý ťažký sneh. Dole v dedine sa topil, ale aj tak ho pribúdalo. Otázka znela: "Ako to vyzerá hore?!" Predpoveď hlásila len jeden pekný deň. S robotou to vôbec nepasovalo, ale ako hovorí reklama: "Keď ju miluješ, niet čo riešiť!" Vstávali sme ráno o šiestej, na lanovke sme boli o štvrť na dve... Akurát sme stretli frírajdistu Michaela z Belgicka, ktorý celú zimu nič nerobí, len cestuje za snehom. Ešte nám stihol zakričať, akov lavíne v Schontaufe  práve str...   Celý článok
Trvalo mi to veľmi dlho (práve prebieha už moja šiesta zima v Suldene), kým som sa dostal do štádia vôbec o tom premýšľať. Tých celých voľných dní som tu mal veľmi málo a preto som sa musel naučiť využívať pomerne dlhú poobedňajšiu pauzu naplno. Čo to však znamená: "pomerne dlhá poobedňajšia pauza"? Znamená to, že spím pár hodín denne, do roboty vstávam skoro a neskoro večer z nej prichádzam. Na nohách som v práci denne 10 a viac hodín. Čiže keď idem poobede vonku, tak k tomuto času na nohách sa pripočíta čas, strávený na lyž...   Celý článok
Taliansko - Ortlerské Alpy - Sulden Táto zima nebola k jednej z najlepších skialpinistických oblastí v Alpách moc štedrá na sneh a tak som siahol do archívu a spracoval jednu z tých najkrajších túr aké táto oblasť v dobrých snehových podmienkach ponúka. Vertainspitze je krásny vyhliadkový kopec. Z jeho vrcholu sa pozeráte Ortleru priamo do tváre. Vidieť sa však dajú zaujímavé veci na všetky strany. Na Vertainspitze sa najčastejšie vystupuje a aj lyžuje naspäť dolinou Rozimtal zo Suldenu.   Minulú zimu som však využil mimoriadne snehové podmienky a sp...   Celý článok
Ortlerské Alpy - Sulden Chvíľu mi to trvalo, kým som sa o nej dozvedel. "Ľadovcová jaskyňa nad Suldenom? Ako to že o nej neviem?" krútil som hlavou, keď mi Jens na jeseň ukazoval fotky z minulej zimy. Jaskyňa sa nachádza len pár stoviek metrov od zjazdovky - medzi medzistanicou a hornou stanicou lanovky. Na mieste, kde po strmom zjazde nasleduje rovinka, na mieste, kde v hornej časti tečie popod zjazdovku potok, treba odbočiť smerom hore: ku Konigspitze. Samozrejme výzor vchodu a aj obsah samotnej jaskyne sa mení. Ľadovec je pohyblivý a nestabilný tvor. Pre...   Celý článok
Masívne sneženie, ktoré v posledných dňoch zasiahlo Rakúsko, zachytilo Sulden a Ortlerské Alpy len okrajovo. Využil som dnes šancu a pekný deň a vydal som sa preveriť podmienky na kopčekoch nad Suldenom. Najčastejšie dve možnosti sú Suldenspitze a Cevedale. Výšľap zo Suldenu je pomerne bezpečný a na sneh vždy bohatý a pokračovanie na Cevedale po ľadovci tiež nie je žiaden extrém.   Ideálna túra na začiatok sezóny. Pod Suldenspitzom ma prekvapila nová veľká trhlina. Tam, kde bola medzera medzi dvoma trhlinami vždy aspoň 20 metrov, sa teraz chodí cez sn...   Celý článok
          Ten výrazný západný hrebeň tiahnuci sa od Dusseldorferhutte v Zaytali ma lákal už od prvého momentu, keď som pod ním stál. To bolo pred piatimi rokmi... "Ale to musíš liezť na istotu štvorku!" povedal mi pred časom horský vodca Kurt, keď som mu porozprával o jednom z mojich plánov. Trvalo to teda chvíľu, kým som sa postavil pod nástup, pripravený na Westgrat. Dôvodom však nebola obtiažnosť, ale dôvod, že do Suldenu nechodím kôli horám... :-) Najťažší úsek celého hrebeňa je hneď na nástupe zaistený tenkým oceľovým l...   Celý článok
          Hintergratkopf 2640m.n.m. je taký nevýrazný vrchol v tieni iných velikánov. Nachádza sa nad lyžiarskym streniskom Langenstein nad Suldenom 1950m.n.m. Na začiatok stúpania si môžete pomôcť aj sedačkou, my sme si tých necelých 800 výškových metrov na vrchol vyšliapli zdola. Na tomto mieste býva na konci zimy najdlhšie sneh a aj najkvalitnejší firn. Pre nás táto pohodová túra uzavrela úžasný aprílový týždeň Suldene. "Perfektné bolo, že sme z jedného miesta videli všetky vrcholy, na ktoré sme cez týždeň vystúpili!" povedal ...   Celý článok
          Priamo v Bormiu je lyžiarske stredisko, ktorého najvyšším bodom je vrchol Cima Bianca. Nachádza sa južne od Bormia, takže stredisko je na severných svahoch. Z mapy som skúmaním vrstevníc vydumal, že by nebolo zlé vystúpiť hore po zjazdovkách a spustiť sa dolinou na juh. Je to 1800m prevýšenia. Stúpa sa priamo z Bormia. Treba sa najprv vybrať z centra smerom na Passo Gavia a odbočiť doprava smerom na Bormio 2000. Je to jednoduché, lebo kopčisko je to poriadny a treba ísť furt len hore. Výšľap sa vo výške 2000m.n.m. premení z asfaltového na ...   Celý článok
Skialpinizmus:           Zatiaľ čo na Slovensku bola už druhá zima po sebe pre skialpinistov katastrofálna, tak v Ortlerských Alpách to v týchto dňoch vyzeralo asi takto: FOTKY Jedna z najlepších skialpových oblastí v Alpách ponúkla aj v apríli možnosti aké u nás doma nemáme. A zopár ľudí to aj využilo... Na túry sme vyrážali zo Suldenu. Väčšinou s pomocou lanovky. Vychutnajte si fotogalériu, všetky zábery boli urobené v posledných dňoch. Viac info o Ortlerských Alpách si nájdete po kliknutí na oblasť: Ortlerské Alpy.   M.B....   Celý článok
Pondelok 21. marec 2011. Vychádzam poobede z hornej stanice lanovky nad Suldenom. Nádherné dni so stabilným počasím treba využiť a tak pripínam na nohy ľahké drievka a vyrážam smer Suldenspitze. Cieľom je zmapovať podmienky po poslednom veľkom snežení. Dole je celkom dobrý prašan. Po víkende stopa slušne prešliapaná a tak sa notoricky známym výšľapom dostanem pomerne ľahko do sedielka pod Suldenspitze.   Tu už stopa chýba celkom a tak musím prešliapávať ja. Spúšťam sa krátky zjazd na pásoch, v prašane to ide super a pokračujem platom popri chate Ca...   Celý článok
          Bolo to počasie a úžasné podmienky v Suldene, ktoré ma jednoducho prinútili ísť. A potom to ešte bola vášeň, áno vášeň to bola a nie rozum, čo ma prinútila po pár hodinách spánku a rannej šichte na jedálni počas poobedňajšej pauzy nalepiť pásy, povyhadzovať z batohu všetky "zbytočnosti" (pieps,vetrovku,mačky...) a vyraziť. Vyraziť šliapať do Rozimtalu smerom na Vertainspitze. Deň predtým som pri zjazde zo Schöntaufu uvidel stopy. Vertain bol zlyžovaný a tak by teda nemala chýbať ani výstupová stopa. Vyrážam z parkovi...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 87) >>
Skialpové sety
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.